Què proposem
Contribuir que tots els infants i joves gaudeixin d

Què proposem?

Aplegar els esforços de canvi en un objectiu comú

Molts mestres i professors, mares i pares, responsables públics i persones interessades en l’educació prenen consciència de la necessitat de superar el model d’ensenyament transmissor i possibilitar que els infants i joves puguin gaudir a l’escola d’experiències d’aprenentatge rellevants i amb sentit, que millorin la seva expectativa vital en dignitat, capacitat i benestar, els possibiliti ser persones autònomes amb una vida plena i reverteixi també en una societat més cohesionada i capaç de donar resposta als reptes globals, formant ciutadans lliures i responsables. Per a això, el programa vol primerament conscienciar la societat de la urgència i possibilitat del canvi educatiu de tot el sistema cap a l’horitzó comú que ha anomenat “marc d’escola avançada”; i, en segon lloc, al llarg de tres anys vol crear coneixement i procediments per fer possible aquest canvi.

escolanova21 impulsa doncs un procés de treball conjunt entre escoles, comunitat educativa, administracions públiques, entitats, universitats i institucions internacionals. Un procés que ajudi a dibuixar les claus que permetin moure’ns cap a l’objectiu conjunt d’un sistema educatiu avançat. Es parteix del convenciment que l’educació millora a través de la col•laboració, l’intercanvi i l’aprenentatge mutu: entre infants i joves, entre mestres, entre escoles i entre societats. Les escoles catalanes que van ser referents de la renovació pedagògica fa cent anys havien après, al seu torn, d’altres escoles i pensadors, i aquesta espiral d’aprenentatge s’ha de mantenir i promoure. Per això, escolanova21 vol crear i fer créixer un ecosistema que intercanviï, que aprengui, que millori el seu treball i que ajudi al canvi de tot el sistema educatiu. 25 centres educatius han format el grup impulsor, i s’hi han sumat, a través d’una crida oberta, 458 centres més de tot Catalunya, tant dels que ja han iniciat el camí cap al marc d'escola avançada com d'altres que el volen començar: perquè tan sols aprenent col·lectivament i fonamentant de manera ferma els elements del marc comú serem capaços de construir aquest sistema educatiu avançat on tots els infants i joves gaudeixin d'un aprenentatge rellevant i amb sentit.

Al llarg d’aquesta tardor, més de 1.200 membres d’equips directius dels 458 centres que s’han incorporat al programa han fet tallers sobre el canvi educatiu a partir del documental Most likely to succeed, enfocat a l’aprenentatge competencial globalitzat (interdisciplinari), tallers que en diversos casos estan sent reproduïts en l’àmbit local amb els claustres i famílies. Al llarg del gener les escoles assajaran una eina participativa d’autodiagnosi que els permetrà començar a dibuixar un pla de canvi. Mentrestant, s’establiran la cinquantena de xarxes territorials d’entre 6 i 10 escoles cadascuna, que treballaran cooperativament per aprendre en el procés de canvi, i també es crearà una mostra en format pilot de 30 centres representatius de la pluralitat del sistema amb els quals es desenvoluparà un procediment sistèmic de canvi.

Què volem? - Reflexió
Què volem? - Necessitat

Com podem aprofitar
l’experiència de centres educatius