La mostra representativa d’EN21 vista des dels centres

L’equip de formació valora aquest 1r any de la mostra representativa de centres

Ara farà un any, des del programa Escola Nova 21 s’iniciaven les trobades amb la Mostra representativa, 30 centres que voluntàriament van acceptar formar part d’una mostra del teixit educatiu català segons distribució geogràfica, perfil socioeconòmic i grau de complexitat, primària/secundària i tipologies de centres (escoles rurals, dimensió dels centres i titularitat pública o concertada).

Marta Pujadó, coordinadora de formació dels centres de la mostra representativa, destaca la bona rebuda que va tenir el projecte en els seus inicis, exposa que la crida oberta va tenir una resposta molt bona, s’hi van apuntar molts centres i això va superar les expectatives del propi programa.

Durant aquest primer any s’han creat 30 equips impulsors, que són docents voluntaris que lideren el canvi en el propi centre. També s’ha conscienciat sobre la necessitat d’un canvi educatiu de forma contínua i de llarga durada, és a dir, la necessitat que el sistema educatiu s’auto-avaluï i posi en pràctica millores de forma regular involucrant tota la comunitat. És per això que des del programa Escola Nova 21 es fomenten les “residències”, estades de docents a altres centres durant una setmana que serveixen per a compartir experiències i aprendre nous models d’escoles innovadores .

Una de les problemàtiques en els centres públics és la transformació constant dels claustres, això fa que sigui més difícil consolidar un equip estable. També la “falta de temps” que sovint manifesten els docents. Des dels centres es necessita temps per a la reflexió pedagògica i el treball conjunt per impulsar, implementar i avaluar els canvis al centre. Però “el temps són prioritats” insisteix el Boris Mir i remarca que cal ser conscients que aquest procés de transformació requereix establir unes prioritats clares que sens dubte impliquen deixar de fer alguna cosa.

En termes generals, queda molt per fer. El procés de transformació el lideren els centres. El programa aporta unes eines, una estructura per al protocol de canvi i un acompanyament però el que realment passa als centres, el ritme i la profunditat del canvi que estan iniciant depèn d’ells mateixos. I aquí és on el lideratge de l’equip impulsor té un paper clau. Els centres són els qui realment han de pivotar el canvi que des del programa i els docents s’està incentivant.
Continuem amb la feina i fem-ho possible!

La Formació d’Estiu de la #MostraEN21: preparem el tractor de la Transformació Educativa per al curs vinent!

juliol 9, 2018

La darrera setmana els centres de la Mostra representativa d’Escola Nova 21 – una trentena d’escoles i instituts seleccionats en base als percentatges existents al sistema educatiu i compromeses voluntàriament […]

La Formació d’Estiu de la #MostraEN21: preparem el tractor de la Transformació Educativa per al curs vinent!
Eduard Vallory, Director d'Escola Nova 21

Un instrument per a la transformació educativa: la Rúbrica de canvi

juliol 3, 2018

Fa dos anys, un conjunt d’entitats i d’escoles i instituts vam posar en marxa Escola Nova 21 amb la voluntat d’actualitzar què entén la nostra societat per “educació de qualitat”, […]

Un instrument per a la transformació educativa: la Rúbrica de canvi

Xarxes per al Canvi tanca al curs amb la força del consens per a la transformació educativa

juny 25, 2018

El passat 12 de juny, va tenir lloc, al Museu Marítim de Barcelona, la darrera trobada del curs  de Xarxes per al Canvi, on hi van assistir més de 400 […]

Xarxes per al Canvi tanca al curs amb la força del consens per a la transformació educativa