Un instrument per a la transformació educativa: la Rúbrica de canvi

Fa dos anys, un conjunt d’entitats i d’escoles i instituts vam posar en marxa Escola Nova 21 amb la voluntat d’actualitzar què entén la nostra societat per “educació de qualitat”, i crear una presa de consciència social i un consens ampli sobre la necessitat, la urgència i la direcció de la transformació educativa, perquè esdevingui política pública.

L’instrument principal per a assolir aquest objectiu és l’aprenentatge cooperatiu de centenars d’escoles i instituts per tal de concretar aquest horitzó comú d’educació de qualitat en la seva Visió de centre, i treballar conjuntament adoptant metodologies de canvi que ho facin possible per fer-la possible a cada realitat.

Aquest treball, però, requereix una confluència de tots els instruments i recursos existents per tal que es pugui mantenir la direcció de transformació i actualització el temps que calgui, i que es pugui emprar al Projecte Educatiu de Centre, al pla de direcció, al treball amb la comunitat educativa i amb els professionals i serveis del Departament, o amb les xarxes de docents i associacions de mestres. És per això que hem promogut la creació d’un instrument que vol donar aquest marc general de referència en el procés de transformació: la Rúbrica de canvi.

La Rúbrica de canvi és una eina d’orientació i autoavaluació en format digital per tal que els centres educatius determinin els objectius immediats del seu progrés en les diverses dimensions de l’horitzó comú d’una qualitat educativa per a tothom: el propòsit i el caràcter inclusiu i orientador, les pràctiques d’aprenentatge, l’avaluació i l’organització. L’hem elaborat amb un equip de directores de centres impulsors, inspectors del Departament i experts, i l’ha validat el propi Departament, tal com ho va comunicar recentment en un escrit dirigit a tots els centres del programa.

El nou equip del Departament ja ens ha comunicat que el treball conjunt per a la transformació educativa es mantindrà, i que l’aprenentatge que es generarà amb la utilització de la Rúbrica de canvi haurà de servir per a reforçar la capacitació i solidesa dels centres en l’autonomia del seu procés de millora.

Eduard Vallory, Director del programa Escola Nova 21

Les xarxes locals d’Escola Nova 21 s’integren al Departament d’Educació

gener 15, 2019

El passat 19 de desembre el Departament d’Educació, l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya presentaven un acord per impulsar una iniciativa conjunta amb Escola Nova […]

Les xarxes locals d’Escola Nova 21 s’integren al Departament d’Educació

El coneixement d’Escola Nova 21 sobre com canviar els centres serà transferit al Departament d’Educació

gener 7, 2019

El 19 de desembre es presentava l’acord per promoure xarxes d’actualització educativa a partir del programa Escola Nova 21. Serà el Departament d’Educació qui, a partir d’aquest gener, liderarà el […]

El coneixement d’Escola Nova 21 sobre com canviar els centres serà transferit al Departament d’Educació

Generalitat i municipis acorden que el procés d’actualització educativa impulsat per Escola Nova 21 esdevingui política pública

desembre 19, 2018

Durant un any i mig, es transferiran els coneixements del programa al Departament d’Educació El procés d’actualització del sistema educatiu català ha fet un gran pas endavant: el canvi educatiu […]

Generalitat i municipis acorden que el procés d’actualització educativa impulsat per Escola Nova 21 esdevingui política pública