Un instrument per a la transformació educativa: la Rúbrica de canvi

Fa dos anys, un conjunt d’entitats i d’escoles i instituts vam posar en marxa Escola Nova 21 amb la voluntat d’actualitzar què entén la nostra societat per “educació de qualitat”, i crear una presa de consciència social i un consens ampli sobre la necessitat, la urgència i la direcció de la transformació educativa, perquè esdevingui política pública.

L’instrument principal per a assolir aquest objectiu és l’aprenentatge cooperatiu de centenars d’escoles i instituts per tal de concretar aquest horitzó comú d’educació de qualitat en la seva Visió de centre, i treballar conjuntament adoptant metodologies de canvi que ho facin possible per fer-la possible a cada realitat.

Aquest treball, però, requereix una confluència de tots els instruments i recursos existents per tal que es pugui mantenir la direcció de transformació i actualització el temps que calgui, i que es pugui emprar al Projecte Educatiu de Centre, al pla de direcció, al treball amb la comunitat educativa i amb els professionals i serveis del Departament, o amb les xarxes de docents i associacions de mestres. És per això que hem promogut la creació d’un instrument que vol donar aquest marc general de referència en el procés de transformació: la Rúbrica de canvi.

La Rúbrica de canvi és una eina d’orientació i autoavaluació en format digital per tal que els centres educatius determinin els objectius immediats del seu progrés en les diverses dimensions de l’horitzó comú d’una qualitat educativa per a tothom: el propòsit i el caràcter inclusiu i orientador, les pràctiques d’aprenentatge, l’avaluació i l’organització. L’hem elaborat amb un equip de directores de centres impulsors, inspectors del Departament i experts, i l’ha validat el propi Departament, tal com ho va comunicar recentment en un escrit dirigit a tots els centres del programa.

El nou equip del Departament ja ens ha comunicat que el treball conjunt per a la transformació educativa es mantindrà, i que l’aprenentatge que es generarà amb la utilització de la Rúbrica de canvi haurà de servir per a reforçar la capacitació i solidesa dels centres en l’autonomia del seu procés de millora.

Eduard Vallory, Director del programa Escola Nova 21

Acte de finalització d’Escola Nova 21 [Vídeo sencer]

Desembre 9, 2019

Vídeo de la retransmissió de l’acte de finalització d’Escola Nova 21, que va tenir lloc el 4 de desembre de 2019 al Cosmocaixa.

Acte de finalització d’Escola Nova 21 [Vídeo sencer]

Primers resultats de l’avaluació del programa Escola Nova 21

Desembre 7, 2019

Primers resultats de l’avaluació externa del programa d’Escola Nova 21. Intervenció a càrrec de Neus Martí, avaluadora externa, durant l’acte de finalització d’Escola Nova 21, que va tenir lloc el […]

Primers resultats de l’avaluació del programa Escola Nova 21

Valoració i assoliments d’Escola Nova 21

Desembre 7, 2019

Desenvolupament, valoració i assoliments al llarg dels tres anys de programa d’Escola Nova 21. Intervenció a càrrec de Marina Gay i Jara Costa, membres de l’equip EN21, durant l’acte de […]

Valoració i assoliments d’Escola Nova 21