Xarxes per al Canvi tanca al curs amb la força del consens per a la transformació educativa

El passat 12 de juny, va tenir lloc, al Museu Marítim de Barcelona, la darrera trobada del curs  de Xarxes per al Canvi, on hi van assistir més de 400 docents de 200 centres educatius de la ciutat de Barcelona. Centres i docents que dins aquest programa s’organitzen en xarxes d’aprenentatge i treball col·laboratiu per la transformació educativa, fent possible que a la ciutat de Barcelona el canvi educatiu sigui política pública.

La 8a trobada va comptar amb la presència de diversitat d’institucions implicades en el canvi educatiu a la capital catalana: Laia Ortiz, vicepresidenta del Consorci d’Educació i tinenta d’alcaldia de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona; Josep González Cambray, director General de Centres Públics del Departament d’Ensenyament; Mercè Massa, gerent del Consorci d’Educació; Eduard Vallory, director d’Escola Nova 21; Anna Cros, directora de l’ICE de la UAB i Francina Martí, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

Davant elevadíssim grau implicació dels mestres i centres barcelonins, així com la cohesió institucional que va exemplificar l’acte, Eduard Vallory, Director d’Escola Nova 21, una de les forces impulsores de l’aliança Xarxes per al Canvi, va posar en valor la força i potencialitat del moviment per a la transformació educatiu que es viu actualment a Catalunya i en especial a la ciutat de Barcelona: “Estem davant d’una mobilització sense precedents de centres i docents”, va dir als assistents Vallory.

La vuitena trobada també va comptar amb Philippe Meirieu, un pedagog francès molt estimat i llegit a Catalunya, ja que en els darrers 20 anys ha participat en Escoles d’Estiu, intervencions públiques i, sobretot, ha estat objecte de nombroses traduccions al català de gran part de la seva extensa obra.

Meirieu va presentar la situació actual en un marc de crisi generalitzada de la joventut, des d’un diagnòstic força pessimista, però esperançat en el paper de l’educació i dels docents. Meirieu considera que l’educació actualment és “més complexa que mai”, bo i considerant que l’infant està sotmès a una pressió constant per a consumir i per a satisfer, de forma immediata, els seus desitjos.

La conferència de Philippe Meirieu, “Quina educació cal per afrontar els reptes de la societat?”, es va articular a partir dels punts clau que segons el pedagog acoten aquestes problemàtiques: la dispersió d’una referència moral única; l’augment de l’individualisme social; el canvi d’estatus de l’infant dins la configuració familiar; els infants ara són “fills desitjats” i això comporta que els pares esperen una resposta positiva dels infants, que els estimin, amb la qual cosa estan disposats a fer el que calgui perquè sigui així; el capitalisme pulsional i l’urgència de les preocupacions diàries, que no permeten l’emergència del pensament, el presentisme i l’absència d’un projecte futur plausible i compartit. Amb aquest punt de partida el pedagog va donar diversos consells als mestres assistents [vegeu-ne un resum al Diari de l’Educació] com ara basar l’organització dels alumnes en el treball col·laboratiu, potenciar el treball manual per treballar l’autoexigència, o deixar enrere les metodologies transmissores per  “crear situacions que ajudin els alumnes a estar atents i col·laboratius”

 

Les xarxes locals d’Escola Nova 21 s’integren al Departament d’Educació

gener 15, 2019

El passat 19 de desembre el Departament d’Educació, l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya presentaven un acord per impulsar una iniciativa conjunta amb Escola Nova […]

Les xarxes locals d’Escola Nova 21 s’integren al Departament d’Educació

El coneixement d’Escola Nova 21 sobre com canviar els centres serà transferit al Departament d’Educació

gener 7, 2019

El 19 de desembre es presentava l’acord per promoure xarxes d’actualització educativa a partir del programa Escola Nova 21. Serà el Departament d’Educació qui, a partir d’aquest gener, liderarà el […]

El coneixement d’Escola Nova 21 sobre com canviar els centres serà transferit al Departament d’Educació

Generalitat i municipis acorden que el procés d’actualització educativa impulsat per Escola Nova 21 esdevingui política pública

desembre 19, 2018

Durant un any i mig, es transferiran els coneixements del programa al Departament d’Educació El procés d’actualització del sistema educatiu català ha fet un gran pas endavant: el canvi educatiu […]

Generalitat i municipis acorden que el procés d’actualització educativa impulsat per Escola Nova 21 esdevingui política pública